Sammanblandning av sexualisering och objektifiering

Inom den feministiska debatten finns det en klar tendens, som jag inte tror är medveten, att blanda ihop objektifiering med sexualisering.
Vi talar om sexualisering av det offentliga rummet men menar egentligen objektifieringen i detsamma.

Samtidigt som reklam och media anklagas för att göra  kvinnor till sexuella objekt, så gör man samma misstag just genom att blanda ihop objektifieringen av människor med hennes sexualitet.

Hävdandet av prostitution som att säja sin kropp, eller att sälja sig själv, är just en sådan sammanblandning. Man kan inte avskilja kvinnans kropp och sexualitet ifrån hennes ”jag”, på samma sätt som man klarar av att göra den åtskillnaden vid andra yrken.
Med andra ord har man gjort kvinnan till ett med sin sexualitet och därmed degraderat henne till enbart ett sexuellt objekt.

Genom att vägra kvinnor rätten att ta betalt för sina sexuella tjänster, genom att hävda bristen på ömsesidighet i den ekonomiska transaktionen, beslutar man att kvinnan inte kan ta kontroll över sig själv. Hon klarar helt enkelt inte av att ta den typen av beslut.
Det som är tänkt att stärka kvinnors roll i samhället, försvagar oss istället. 

För hur ska vi kunna säga nej i våra liv, om vi inte har rättigheten att säja ja i dem?

Andra bloggar om: , , , , ,

Annonser

Lämna en kommentar

Inga kommentarer ännu.

Comments RSS TrackBack Identifier URI

Kommentera

Vänligen logga in med någon av dessa metoder för att lägga till din kommentar:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s